TI Slovenia s poročilom predstavlja izsledke projekta Transparentnost lokalnih volitev v srednji in vzhodni Evropi. Poročilo predstavlja podrobnejšo analizo terenskega poteka predvolilnih dejavnosti v petih slovenskih občinah1 ter ugotovitve s terena, ki smo jih primerjali s finančnim poročanjem strank in kampanj. Te smo ocenjevali z vidika skladnosti z zakonodajo ter transparentnostjo poslovanja organizatorjev volilnih kampanj. Preverjali smo tudi, ali so bile izrečene katere izmed predpisanih sankcij v primeru zaznanih kršitev.
Neodvisni terenski nadzor nad volilnimi kampanjami na lokalni ravni v kraju in času je bil izveden prvič v zgodovini Slovenije, izvajala pa ga je neodvisna in nepolitična nevladna organizacija TI Slovenia. Ugotovitve in spoznanja tega poročila jasno nakazujejo, da bi bilo nadzor na podoben način nujno redno izvajati na vseh volitvah. Z osveščenostjo pa je treba zagotoviti večjo vpletenost državljanov in civilne družbe v nadzor nad izvajanjem volilnih kampanj, ki morajo biti bolj transparentne.
Nadzor ugotavlja, da velik del sredstev, ki ga organizatorji kampanj trošijo z namenom prepričevanja volivcev, prihaja iz javnih sredstev. Parlamentarne stranke, ki nastopajo tudi na lokalnih volitvah, kar 75,1 %2 sredstev za svoje delovanje dobivajo iz državne blagajne. S temi sredstvi financirajo kampanje, medtem ko preostanek sredstev prihaja iz prispevkov fizičnih oseb. Ta podatek jasno nakazuje, da stranke v bistvu večinsko financirajo davkoplačevalci, kar pomeni nujnost po zagotavljanju sprotne transparentnosti in zavezanosti po ZDIJZ.
Ob vseh zaznanih kršitvah in pomankljivostih ter ob takšni množici kandidatov ugotavljamo, da je treba nujno zagotoviti transparentno financiranje in vodenje kampanj. Takšna ureditev bo pripomogla k bolj racionalni odločitvi o tem, koga izbrati kot svojega predstavnika v lokalni oblasti. Poleg tehnične plati transparentnosti (takojšnja objava podatkov na portalu) se mora transparentnost zvišati še na vsebinskem področju, saj javnost zdaj nima vpogleda v priloge (računi, pogodbe, specifikacije) k finančnim poročilom o kampanjah. Za ugotavljanje, koliko je dejansko stala posamezna kampanja, ki edina omogoča poštene volitev, morajo Vlada, ministrstva, Državni zbor in organi nadzora zagotoviti popolno, proaktivno in takojšnjo transparentnost financiranja.
Ugotavljamo, da pristojne ustanove zaradi nedodelane zakonodaje, pomanjkanja finančnih in človeških virov, morda pa tudi zaradi pomanjkljivega dojemanja pomembnosti lokalnih volitev, nadzora ne opravljajo učinkovito.3 Nadzorne institucije bi morale imeti pristojnosti in zagotovljene vire, da bi lahko kakovostno nadzirale kampanje. Prav tako je treba v proračunu zagotoviti sredstva, namenjena civilni družbi, ko bi lahko dodatno nadzirala potek kampanj na terenu in bila tako kredibilen vir informacij za državne institucije. Ob tem pa se morajo odločevalci zavedati, da bi lahko ob resnično transparentnih volilnih kampanjah vlogo nadzornikov prevzela tudi civilna družba in občani.
Področje sankcij je eno izmed bolj kritičnih področij, ki smo jih v okviru opazovanja kampanj zaznali, in ga kot takšnega v tem poročilu tudi izpostavljamo. Večina opaženih nepravilnosti, ki smo jih dokumentirali in posredovali odgovornim organom, ni bilo sankcionirana. Tukaj izstopa Inšpektorat za notranje zadeve, ki je od 101 poslanega primera sankcioniral zgolj enega. Delno zaradi različnih interpretacij zakonodaje relevantnih institucij kot tudi zaradi dojemanja lokalnih volitev kot relativno nepomembnih z vidika vloženega dela.
Po želji po implementiranju priporočil GRECO4 sta Vlada in DZ spremenila zakonodajo s področja financiranja volilnih kampanj in političnih strank. TI Slovenia je v postopku sodelovanja s prostovoljci, opazovanja volitev ter analize finančnih poročil odkril mnogo nepravilnosti, mahinacij, praks na meji zakona ali v nasprotju z zakonom. Z željo po boljši ureditvi področja volilnih kampanj in njihovega financiranja v poročilu izpostavljamo še druge ugotovitve in predlagamo možne rešitve.
1 Ljubljana, Kranj, Koper, Ajdovščina in Kamnik.
2 Habič, Simona, ur. 2015. Ali so informacije javnega značaja res javne?. Ljubljana: Transparency International Slovenia, str. 21.
3 Računsko sodišče je izvedlo zgolj eno revizijo poslovanja volilne kampanje, od 101 suma kršitev, ki smo jih poslali na Inšpektorat za notranje zadeve, je bil zgolj en organizator kampanje sankcioniran z denarno kaznijo.
4 GRECO. 2012. Transparency of Party Funding. Third Evaluation Round. Second Compliance Report on Slovenia. Dostopno prek: http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/GrecoRC3%282012%296_Second_Slovenia_EN.pdf (15.11.2015).