Menimo, da je Inšpektorat za notranje zadeve neprimeren organ za nadzor volitev, saj po njihovih podatkih nadzoruje volitve od pet do sedem inšpektorjev, kar je občutno premalo, sploh na lokalnih volitvah, kjer potekajo kampanje v vseh 212 občinah hkrati. Nadzorni organ bi moral opravljati nadzor na terenu, tudi proaktivno, ter se takoj odzivati na prijave.
Možne so tudi druge ureditve, ki smo jih v preteklosti že omenjali. In sicer prenos storitve na civilno družbo na način, da bi se zagotavljala sredstva iz proračuna. Del nalog bi lahko prevzeli lokalni nadzorni organi, kot so občinske inšpekcijske službe ali redarske službe. Zavedamo se, da so tovrstne službe lahko v konfliktu interesov in pod vplivom vsakokratnih lokalnih oblasti, kar bi lahko reševali z učinkovitim dvostopenjskim načinom odločanja o kršitvah. S to rešitvijo bi razbremenili nacionalni inšpektorat, zagotovili hitrejše ukrepanje in pridobivanje dokazov na lokalni ravni ter uvedli mehanizem, ki bi preprečeval zlorabo lokalnih nadzornikov. Inšpektorat za notranje zadeve bi vseeno moral obdržati trenutne zadolžitve in pristojnosti.
Na Računsko sodišče smo naslovili sedem pobud za revizijo volilnih kampanj in obvestil o prekrških. Računsko sodišče je v okviru lokalnih volilnih kampanj opravilo zgolj eno revizijo, in sicer kampanjo Andreja Fištravca, pri čemer je organizatorju kampanje izreklo negativno mnenje za poslovanje ter mnenje s pridržkom za poročanje.
Glede na število zaznanih kršitev je to absolutno premalo za zagotavljanje sistematičnega nadzora nad lokalnimi volitvami. Predstavniki Računskega sodišča pojasnjujejo majhno število revizij s kadrovsko in finančno podhranjenostjo. Kot so povedali, pri lokalnih volitvah nastajajo pri kampanjah relativno nizki stroški, in se zato te ne znajdejo na vrhu prednostnih nalog, prav tako pa na to vpliva tudi visoka razdrobljenost občin.
Dejstvo je, da na področju lokalnih volitev lahko prihaja do nasprotij interesov, podajanja poslov prek javnih naročil podjetjem, ki kandidate podpirajo na različne načine, kljub zakonski prepovedi. Zato bi moralo biti financiranje kampanj v okviru lokalnih volitev visoko na prednostni lestvici institucij, ki so pristojne za nadzor na tem področju.
Razumljivo je, da revizija celotne kampanje terja sredstva in človeške vire, vendar pa del kršitev, ki smo jih v TI Slovenia zaznali, zahtevnega postopka, kot je revizija, ne zahteva. Ustrezen primer je neoddaja finančnega poročila po 19. členu ZVRK, za kar je najnižja zagrožena kazen 10 000 €. Tudi tak primer smo v TI Slovenia zaznali in prijavili Računskemu sodišču, a globa ni bila izrečena.
Več predlogov najdete v poročilu.
Zakonodajalec mora razmisliti, kako okrepiti sistem nadzora nad finančnim poslovanjem kandidatov na lokalni ravni ter sankcioniranje, saj je brez sankcij sistem neučinkovit in nesmiseln.
Po mnenju TI Slovenia ima zakonodajalec torej dve možnosti: ustrezno spremeniti Zakon o računskem sodišču in Zakon o prekrških ali zagotoviti drug nadzorni organ znotraj ZVRK, ki bo imel primerna pooblastila in obveznosti v primeru prekrškov.
Na inšpektorat, pristojen za kulturo in medije, sicer nismo pošiljali prijav v zvezi s kršitvami ZVRK, a je ta prejel skupno pet prijav v zvezi z lokalnimi volitvami v letu 2014. Inšpektorat do 16. 11. 2015, dobro leto po volitvah, še ni zaključil niti enega postopka.